logo
آسانسور «هلی پد» فن آوری نوین آسانسورهای با چاه معلق در ساختمانهای دارای هلی پد

در شهرهای بزرگ و پرجمعیت جهان اغلب سریعترین و بهترین راه برای انتقال بیماران نیازمند خدمات اورژانس به بیمارستان ها استفاده از بالگرد .است. همچنین در ساختمانهای بلند شاید بهترین و سریعترین راه امدادرسانی در مواقع اضطراری بالگرد .باشد. یکی از امکاناتی که در ساختمانهای با ارتفاع بیشتر از ۴۵ متر برای جابه جایی اضطراری بیماران و امدادرسانی در شرایط بحرانی فراهم شده است نصب محل فرود بالگرد (هلی پد) است که در ایران نیز مطابق ضوابط ایمنی و شهرسازی نصب آن در ساختمانهای بالای شانزده طبقه الزامی است.

در اطراف هر هلی ،پد یک حریم و محدوده ایمنی با عنوان «منطقه امن در نظر گرفته می.شود این منطقه به منظور کاهش آسیب و جلوگیری از برخورد احتمالی بالگرد پیش بینی شده است. مطابق ضوابط و دستورالعملهای یونس نجف نیا ایمنی تمامی اشیای ثابت در منطقه ،ایمن کارشناس مهندسی به جز عناصر روشنایی که حداکثر پنج سانتی متر برق قدرت اور کارشناس سانتی متر از تراز کف ارتفاع دارند باید حذف شوند

با توجه به وجود منطقه امن در اطراف هلی پد به طور سنتی سرویس دهی آسانسورها نهایتاً به پشت بام ختم میشود و آسانسورها در فاصله دورتری از محل فرود بالگرد واقع شده اند. این امر باعث میشود تا زمان زیادی که در مواقع اورژانسی بسیار ارزشمند است برای انتقال بیمار از بالگرد به آسانسور صرف شود و همچنین بیمار در معرض هوای آزاد قرار گیرد.

علاوه بر آن گروه امداد و پرستاران نیز برای انتقال بیمار با مشکلات فراوانی مواجه هستند. حال اگر آسانسور و سازه آن قادر باشد در هنگام فرود و برخاست بالگرد با هلی پد هم سطح شود و فقط در زمان نیاز به حمل بیمار به سطح فرستاده شود میتوان آسانسور را در نزدیکی محل فرود بالگرد تعبیه کرد..

برای رفع این مشکل و سرویس دهی بهتر به بیماران آسانسورهایی با عنوان آسانسور» هلی پد طراحی شده است که کابین آن از کف محدوده اطراف هلی پد عبور میکند و در نزدیک ترین فاصله از محل فرود بالگرد قرار میگیرد در این فن آوری هنگامی که آسانسور به طبقه آخر میرسد کابین آسانسور با تمام متعلقات از چاه معلق خارج میشود به صورت اتوماتیک چراغهای مخصوص طبقه را روشن میکند و در آسانسور باز می.شود به این صورت گروه امداد و نجات به راحتی به هلی پد دسترسی خواهند داشت و میتوانند بیمار را در بهترین حالت ممکن و با کمترین سختی به بالگرد منتقل کنند.

فن آوری آسانسور هلی پد

این آسانسورها با توجه به نوع سیستم محرکه به دو صورت کششی و هیدرولیکی ارائه میشوند با توجه به ابعاد کابین که باید قابلیت حمل تخت را داشته باشد برای ایجاد پایداری و استحکام در نوع = هیدرولیکی آسانسور با دو جک هیدرولیکی طراحی و عرضه میشود تا کابین را به بالاترین سطح خود در خارج از سازه ساختمانی چاه به سکوی هلی پد برساند. علاوه بر ،این به منظور ثابت و پایدار نگه داشتن کابین در بالاترین موقعیت خود در مقابل عوامل خارجی از جمله بادهای شدید و زلزله آسانسور مجهز به سیستم زنجیر دوگانه غیرنوسان .است در نوع ،هیدرولیکی جکها مستقیم به کابین اتصال می یابند و با توجه به محدودیت ارتفاع = سیستم ،هیدرولیک معمولاً به صورت دو توقف برای ارتباط پشت بام با سکوی هلی پد اجرا میشوند.

در نوع کششی ، طراحی آسانسور به صورت بدون موتورخانه در این حالت سیستم محرکه در بالای قسمت ثابت چاه نصب می شود و از طریق دو فلکه در پایین یوک ،زیرین کابین را به خارج از چاه هدایت می.کند در صورت استفاده از سیستم ،کششی میتوان از آسانسور با طول مسیر حرکت بیشتر و امکان سرویس دهی در تمام طبقات ساختمان استفاده کرد در این حالت امکان انتقال بیمار بدون توقف به اورژانس یا بخشهای درمانی ویژه فراهم می شود.

طراحی منحصر به فرد و ویژه این آسانسور، نیاز بسیار مهمی را برطرف می.کند در نتیجه استفاده از این آسانسور ارائه خدمات پزشکی و امداد و نجات بسیار راحت تر و سریعتر خواهد شد و همچنین مخاطره ای برای پرواز بالگرد ایجاد نمیکند و ایمنی و راحتی پرواز بالگرد را تضمین میکند همچنین این آسانسور علاوه بر کاربرد در هلی ،پد در ساختمانهای لوکس دارای روف گاردن یا ساختمانهایی که برای انتقال مسافر از سطح طبقه مبدأ به طبقات زیرزمین نیاز به آسانسور دارند و با محدودیت فضا در سطح بالاترین توقف آسانسور (مبدأ) مواجه ،اند قابل استفاده و پیاده سازی است.

منابع

.Elevator World

.Doppler elevator

.Kone Elevator

آسانسور پاترنوسترمرگ بارترین آسانسور جهان آسانسور بدون توقف

آسانسور پاترنوستر به عنوان مرگبارترین و خطرناک ترین آسانسور جهان شناخته شده است. به نظر شما علت این نامگذاری چیست؟ پاترنوستر نوعی آسانسور مسافربری است که از زنجیره ای از محفظه های باز تشکیل شده است هر کدام معمولاً طراحی شده برای دو نفر) که به آرامی در یک حلقه به سمت بالا و پایین در داخل ساختمان بدون توقف حرکت میکنند این آسانسور بدون درب لحظه ای توقف ندارد و بدون درب است به همیت علت از آن به عنوان آسانسوری مرگبار یاد میکنند برای آشنایی بیشتر با عملکرد تاریخچه و ایمنی این آسانسور تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

آسانسور پاترنوستر(paternoster)

مسافران در این ،آسانسور میتوانند در هر طبقه ای که دوست دارند پیاده یا سوار شوند.نام پاترنوستر (پدر ما،دو کلمه اول دعای پروردگار در لاتین ) در ابتدا به این وسیله اطلاق شد زیرا آسانسور پاترنوستر به شکل حلقه است و بنابراین شبیه دانه های تسبیح است که به عنوان کمکی در خواندن دعا استفاده می.شود ساخت آسانسورهای پاترنوستر جدید در اواسط دهه ۱۹۷۰ به دلیل نگرانی برای ایمنی متوقف شد اما به علت تمایل بسیاری از افراد برخی از نمونههای این آسانسور همچنان وجود دارند تا کنون بیشتر آسانسورهای پاترنوستر باقی مانده در اروپا هستند با ۲۳۰ نمونه در آلمان و ۶۸ نمونه در چک تنها سه مورد در خارج از اروپا شناسایی شده .است یکی در مالزی یکی در سریلانکا و دیگری در پرو.

ایمنی پاترنوسترها

آسانسورهای پاترنوسترها فقط برای حمل و نقل افراد در نظر گرفته شـده است. حوادث زمانی رخ میدهد که از آنها برای حمل اجسام سنگین مانند نردبان یا چرخ دستی کتابخانه استفاده شود. احتمال بروز خطرات و حوادث ناگوار در این آسانسور ۳۰ برابر بیشتر از آسانسورهای معمولی تخمین زده می.شود یکی از نمایندگان اتحادیه انجمن های بازرسی فنی اظهار داشت که در کشور آلمان قبل از سال ۲۰۰۲ به طور متوسط سالانی شاهد یک مورد مرگ و میر ناشی از حوادث این نوع آسانسور بوده است. به همین علت در آن زمان بسیاری از آسانسورهای پاترنوستر برای عموم غیر قابل دسترس شدند.

در بسیاری از کشورهای دیگر نیز به دلیل خطر بالای تصادف برای افرادی که نمیتوانند به درستی از این آسانسور استفاده کنند، نصب و سوار شدن در آن ممنوع شد در سال ۲۰۱۲ یک مرد ۸۱ ساله در شهر لاهه هلند بر اثر افتادن در چاه این آسانسور کشته شد. خطر این آسانسور به ویژه برای افراد مسن معلول و کودکان بسیار بیشتر است

ایمنی آسانسور پاترنوستر

در آلمان غربی تأسیسات جدید پاترنوستر در سال ۱۹۷۴ ممنوع شد و در سال ۱۹۹۴ تلاش شد تا تمام تأسیسات موجود تعطیل شود با این حال موجی از مقاومت مردمی در برابر ممنوعیت در سال ۲۰۱۵ وجود داشت. جالب است بدانید که کشور آلمان تا سال ۲۰۱۵ ، دارای ۲۳۱ پاترنوستر بود. در آوریل ۲۰۰۶ هیتاچی برنامههای خود را برای یک آسانسور مدرن به سبک پاترنوستر با کابینهای کنترل شده توسط کامپیوتر و درهای آسانسور استاندارد اعلام کرد تا نگرانیهای ایمنی را کاهش دهد یک نمونه اولیه در فوریه ۲۰۱۳ نشان داده شد. در سال ۲۰۰۹ ، سولون مجوز ویژه ای برای ساختن یک پاترنوستر جدید در دفتر مرکزی خود در برلین دریافت کرد.